سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مجلس و بودجه91

تصویب بودجه سال 91؛ آخرین اولویت مجلس هشتم

 مجلس شورای اسلامی در تاریخ 30 دی ماه سال 1390 آئین‌نامه داخلی تصویب نمود که دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کشور را حداکثر تا 15 آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند و  بر اساس همین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالیانه کل کشور و پیوست‏ها و سوابق آن تا مدت 10 روز مى‏توانند پیشنهادهاى خود را به کمیسیون‏هاى تخصصى مجلس ارائه کنند. ‌کمیسیون‏هاى تخصصى نیز موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق هم موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگى به گزارش کمیسیون‏هاى تخصصى، گزارش نهایى خود را تنظیم و به مجلس شوراى اسلامى ارائه دهد.

لایحه بودجه سال 1391 در تاریخ  12 بهمن 1390 از سوی دولت تقدیم مجلس گردید که این تاخیر 57 روزه دولت ، باعث واکنش های تندی از سوی بعضی از نمایندگان بلاخص از سوی رئیس مجلس علی لاریجانی گردید. علی لاریجانی در این زمینه تخلف دولت را محرز دانست و متذکر شد مشکلی که هم‌اکنون برای بررسی لایحه بودجه به دلیل کمبود وقت در مجلس بوجود آمده، از جانب دولت است.

حال اگر از انتقادهای به حق نمایندگان مجلس در تاخیر دولت در ارائه بودجه بگذریم، تاخیر نمایندگان مجلس در تصویب بودجه 91 و روند تصویب آن  باعث تردید در دغدغه های نمایندگان و انتقادهای به حق بعضی از نمایندگان مجلس حداقل در این مورد خاص می شویم.

از زمان تحویل لایحه بودجه تاکنون نزدیک به 99 روز می گذرد اما چهارشنبه 20 اردیبهشت کلیات لایحه بودجه به صحن علنی مجلس رسیده است و این درحالسیت که طی 8 سال گذشته میانگین 56 روزه این لایحه به تصویب نمایندگان مجلس می رسید و همین بررسی نشان می دهد که به طور میانگین دولت با 36 روز تاخیر (البته نسبت به آیین نامه داخلی مجلس در سال 90) لایحه را تقدیم مجلس نموده است.

این درحالی است که سال گذشته که دولت با بیشترین تاخیر در اول اسفند ماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس نمود ، 6 اردیبهشت کلیات آن به تصویب رسید و در اواسط اردیبهشت ماه به تصویب کامل نمایندگان رسید و اگر نمایندگان مجلس هشتم بتوانند کاری که معمولا طی 11 روز و در 17 جلسه به انجام می رسد را طی چند روز انجام دهند ، هنوز نسبت به روند تصویب بودجه در سال های گذشته 50 روز تاخیر نموده است و نسبت به سال گذشته 32 روز. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که بخشی از زمان نمایندگان مجلس صرف شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حضور این نمایندگان جهت تایید دوباره از مردم قرار گرفت .

حال پس از گذشت 99 روز از ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس باید این سوال را از نمایندگان بلاخص نمایندگان دغدغه دار مجلس پرسید که اولویت های مجلس در این مدت چه بوده است که روند بررسی بودجه را به روزهای پایانی مجلس هشتم رسانده است و در سال گذشته که سال "جهاد اقتصادی" و امسال که سال " تولید ملی ، حمایت از کار وسرمایه ایرانی " می باشد چه موضوعاتی مهمتر از این موضوع بوده که در اولیت کاری نمایندگان مجلس قرار گرفته است و آنها را از این مهم باز داشته است ؟

با بررسی اجمالی عملکرد مجلس در این مدت البته به جز بخشی از آن که نمایندگان مجلس به دلایل مختلف تعطیل بوده اند که بررسی آنهم خالیی از اشکال نبوده ، به این موضع می رسیم که  بیشتر وقت مجلس مربوط به مباحث سیاسی و پرداختند به عملکرد دولت و ایجاد تنش گردید .

سوال از رئیس جمهور گرفته تا استیضاح وزیر کار و تغییر آیین نامه داخلی در مورد نحوه سوال از رئیس جمهورر و  ...

نمایندگان مجلس هشتم در بی توجهی به تصویب بودجه تا آنجا پیش رفتند که جلسه کمیسیون تلفیق در مجلس به دلیل شرکت نمایندگان در جلسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با مشی حمایت از ریاست علی لاریجانی در دور بعدی مجلس به تعطیلی می انجامد و همین امر باعث مشکلاتی در روند تصویب کلیات بودجه در صحن علنی امروز مجلس می گردد. این درحالیست که تنها 92 نفر از نمایندگان مجلس هشتم مهر تایید دوباره را از مردم گرفته اند و 198 نفر از نمایندگان از حضور دوباره در بهارستان باز ماندند.

البته موارد ذکر شده در بالا فقط شاهد مثالیست بر این ادعا که مجلس نیز همانند دولت در پرداختن به یکی از مهمترین وظایف خود که تصویب بودجه می باشد کم کاری نموده است و اگر کمی هم منصف باشیم متوجه این موضوع خواهیم شد که تذکرات رئیس مجلس همیشه سمت دولت است و هیچگاه سمتش به  همکاران خود در مجلس نمی رود .   

در پایان روند ارائه بودجه طی 9 سال اخیر  همچنین تصویب آن را به شرح ذیل می باشد:
سفند سال 89، لایحه بودجه سال 90 را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نیز در 19 اردیبهشت همان سال ماده واحده بودجه را به تصویب نهایی رساند.

بودجه
سال 89 : دولت در 4 بهمن سال 88، لایحه بودجه سال 89 را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نیز در 24 اسفند همان سال ماده واحده بودجه را به تصویب نهایی رساند.

بودجه
سال 88
: دولت در 8 بهمن سال 87، لایحه بودجه سال 88 را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نیز در 22 اسفند همان سال ماده واحده بودجه را به تصویب نهایی رساند.

بودجه
سال 87
: دولت در 17دی سال 86، لایحه بودجه سال 87 را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نیز در 28 بهمن همان سال ماده واحده بودجه را به تصویب نهایی رساند.

بودجه
سال 86
: دولت در 1 بهمن سال 85، لایحه بودجه سال 86 را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نیز در 23 اسفند همان سال ماده واحده بودجه را به تصویب نهایی رساند.

بودجه
سال 85
: دولت در 25 دی سال 84، لایحه بودجه سال 85 را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نیز در 23 اسفند همان سال ماده واحده بودجه را به تصویب نهایی رساند.

بودجه
سال 84
: دولت در 20 دی سال 83، لایحه بودجه سال 84 را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نیز در 19 اسفند همان سال ماده واحده بودجه را به تصویب نهایی رساند.

بودجه
سال 83
: دولت در 2 دی سال 82، لایحه بودجه سال 83 را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نیز در 24 اسفند همان سال ماده واحده بودجه را به تصویب نهایی رساند.

بودجه
سال 82: دولت در 1دی سال 81، بودجه سال 82 را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس نیز در 11 اسفند همان سال ماده واحده بودجه را به تصویب نهایی رساند.

منبع:598


+نوشته شده در پنج شنبه 91/2/21ساعت 11:26 عصرتوسط شاهد | نظر