سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بودجه نمایندگی مجلس

مجلس نهم در اختصاص بودجه به خود گوی سبقت را از مجالس دیگر خواهد ربود؟

335 میلیارد فقط برای عمران مجلس و دفاتر نمایندگان !

تاریخ: 21 خرداد 1391

اختصاص بودجه 200 میلیاردی برای امورات عمرانی مجلس نهم، 135میلیون برای تاسیس دفاتر نمایندگان مجلس و سخن از تخصیص مبالغی کلان به ازای هر نماینده مجلس نهم برای یک دوره چهارساله نمایندگی به عنوان تامین مسکن و دیگر هزینه‌های نمایندگی، از جمله بندهای جنجالی مصوب در بودجه سال 91 کل کشور توسط مجلس هشتم است که با وجود اجرایی نشدن، اعتراضات جدی را به دنبال داشته است.

به گزارش رجانیوز، اختصاص این بودجه‏ی هنگفت تنها برای تامین دفتر نمایندگان در حالی صورت گرفته است که این موضوع حتی واکنش رئیس‌جمهور را نیز به دنبال داشته است. احمدی‌نژاد در پایان سخنان خود در جلسه دیدار با نمایندگان منتخب مجلس نهم با بیان اینکه می‌خواهم یک شوخی هم با شما بکنم، در این زمینه گفت: «‌ای کاش مجلس همین جا می‌ماند. اینجا همه به هم نزدیک‌تر و صمیمی‌تر بودند. حالا همه رفتند زیر آن هرم بزرگ و دویست میلیارد تومان امسال بودجه گذاشته‌اند برای کار عمرانی مجلس! خدا بده برکت؛ 135 میلیارد هم گذاشته‌اند برای دفا‌تر نماینده‌ها!»(متن کامل در ادامه)

دوری از تجملات و مرزبندی شفاف با اشرافی‌گری یکی از اساسی‌ترین مطالبات مردم از مسئولان کشور است؛ مساله‌ای که به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی مطرح شد و امام خمینی(ره) نیز تاکید بسیاری بر روی آن داشتند.

این عبارت اگر درست باشد، یعنی اینکه در سال آینده، به ازای هر نماینده نزدیک نیم میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز دفاتر هزینه خواهد شد و دویست میلیارد هم برای کار عمرانی مجلس. به عبارتی مجموعا 335 میلیارد تومان؛ نه برای اداره مجلس و نه برای پرداخت حقوق و نه هزینه مسافرت‌ها و ... بلکه فقط برای هزینه استقرار نمایندگان در دفاترشان.

 

این اقدام عجیب نمایندگان مجلس درحالی صورت گرفته که رهبر معظم انقلاب پیش از این بار‌ها بر لزوم دوری نمایندگان از کانون‌های قدرت و ثروت و همچنین رأی ندادن مردم به این افراد هشدار داده‌ بودند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سفر خود به استان کرمانشاه، در جمع صد‌ها هزار نفر از مردم این استان اظهار داشتند: «با هر انتخاباتی خون تازه‌ای در رگ‌های کشور تزریق می‌شود و به همین خاطر طی سال‌های متمادی دشمن خواسته است که در ایران یا انتخابات نباشد یا کمرنگ باشد. انتخابات برای کشور، نظام و مردم در همه دوره‌ها یک دستاورد بزرگ است و حضور و شرکت مردم در انتخابات آینده مجلس باید وسیع و گسترده باشد. البته مردم در انتخابات مجلس نهم، باید نمایندگانی را انتخاب کنند که به کانون‌های ثروت و قدرت وصل نباشند و بر طبق وظایف انقلابی خود عمل کنند.»

 

در همین حال ایشان در روز 14 خرداد و در بیست و سومین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی بار دیگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی را به نکاتی هشدار دادند و تأکید کردند که توقف، خودشگفتی و غرور، خودمحوری، غفلت، اشرافی‌گری، لذت‌جویی، جمع کردن زخارف دنیوی و تلاش برای کسب محبوبیت برای مسئولان ممنوع است و رسیدن به قله‌ها، تنها با این ممنوعیت‌ها امکانپذیر است.

این موضوع گرچه در مجلس هشتم مطرح شد اما در  مجلس عملیاتی خواهد شد و می رود تا خاطره تخصیص 100 میلیون تومان به هر نماینده مجلس در ابتدای مجلس هشتم را اینبار با ارقامی نجومی تر زنده کند.  نمایندگان مجلس منتخبان ملتی هستند که هیچ‌گاه کسانی را که داعیه خدمتگرازی داشته‌اند، تنها نگذاشته‌اند. حال پاسخ اینکه هر یک از نمایندگان تا چه حد بعد از رسیدن به صندلی‌های بهارستان، مردم را به یاد می‌آورند، نزد مردم حوزه انتخابی هر نماینده می‌ماند تا عاملی باشد برای میزان اعتماد آنان.

 

 

واقعیتی تلخ در شوخی تازه رئیس جمهور

تاریخ: 12 خرداد 1391

به گزارش 598 به نقل از تابناک، شوخی های رئیس جمهور با نمایندگان مجلس هیچ فایده ای نداشته باشد، یک فایده دارد و آن هم اینکه واقعیاتی را که هیچگاه افکار عمومی از آن مطلع نمی شدند را رئیس جمهور شوخی شوخی می گویند و جدی جدی مردم هم خبر دار می شوند.

 

در گزارش اخیری که یکی از رسانه های نزدیک به رئیس جمهور از دیدار رئیس جمهور با نمایندگان مجلس نهم منتشر کرده است، گفته ها و ناگفته هایی است که آکنده از شوخی، جدی است.


بر اساس این گزارش، در بخشی از سخنان رئیس جمهور که شوخی وی با نمایندگان مجلس نهم است عنوان شده آمده است :

احمدی نژاد در پایان با بیان اینکه می خواهم یک شوخی هم با شما بکنم، اظهار داشت:ای کاش مجلس همین جا می ماند. اینجا همه به هم نزدیک تر صمیمی تر بودند. حالا همه رفتند زیر آن هرم بزرگ! و 200 میلیارد تومان امسال بودجه گذاشته اند برای کار عمرانی مجلس،! خدا بده برکت! 135 میلیارد هم گذاشنه اند برای دفاتر نماینده ها! نفری 450 میلیون تومان! خدا به داد همه ما برسد!

این عبارت اگر صحت داشته باشد که قطعا با علم به اینکه رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای بودجه است درست به نظر می آید . یعنی اینکه در سال آینده هر نماینده حدود نیم میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز دفاترشان دریافت می کنند و 200 میلیارد هم برای کار عمرانی مجلس. سر جمع یعنی 335 میلیارد تومان . نه برای اداره مجلس و نه برای پرداخت حقوق و نه هزینه مسافرت ها ... هزینه استقرار نمایندگان ... و نمایندگانی چه گران ...!!

حال مجلس باید پاسخ دهد که آیا در آن فرصت هشت روزه اصلاح بودجه ، این موارد یا ارقام را به بودجه و به نفع خود اضافه کرده است ؟

البته رئیس جمهور حوزه های مهم و اساسی دیگری را هم جدی – شوخی با نمایندگان جدید مطرح کرده است ، مسائلی جدی و اساسی که باید به آن پرداخت . اما نه در این تعطیلات که یک هفته مملکت تعطیل شده است و هر که به «سی» خودش رفته است .

سخنان و تصمیمات این چنینی رئیس جمهور همواره پیش از چند روز تعطیلی در کشور زده و گرفته می شود  و تجربه نشان داده است تا مقامات از تعطیلات برگردند و خسته گی سفر را از خود بتکانند ، کاری که نباید می شده ، شده است .


+نوشته شده در یکشنبه 91/3/21ساعت 10:19 عصرتوسط شاهد | نظر