سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سهم خواهی سیاسی

فرجام «سهم خواهی سیاسی» کانون های قدرت و ثروت

دکتر وحید یامین پور در جدید ترین مطلب خود در تحلیل انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی نوشت: رقابت انتخاباتی پایان یافت. هیجان سیاسی در روزهای پایانی، برخی از جوانان وابسته به یک تشکیلات سیاسی را بر آن داشت تا آشکارا رقبای انتخاباتی خود را «خوارج»، «دزد» و «منحرف» بخواندند. فشار تبلیغات میلیاردی و برنامه ریزی های چندین ماهه گویا با نتایج نظرسنجی های روزهای پایانی دو چندان شده بود. به هر تقدیر بازی پایان گرفت. منتخبان مردم علی الاغلب چهره هایی موجه و مورد پسند دو طرف رقابت انتخاباتی اند؛ چهره هایی که از بدنه ی اجتماعی و سرمایه ی فرهنگی برخوردارند.  کرسی های تهران تقریبا به طور مساوی بین دو طیف شناخته شده از رقابت انتخاباتی، تقسیم شد و این به نوبه ی خود برای جبهه پایداری که نه از سازماندهی تشکیلاتی بهره مند بود و نه حتی از حداقل تبلیغات شهری برخوردار بود، پیروزی بیش از حدانتظاری دانسته می شود.

پیش بینی می شد که راه نیافتن برخی از چهره های سیاسی فاقد پایگاه اجتماعی که از آنها به «سهم سیاسی» برخی کانون های قدرت و ثروت تعبیر می شد، عصبانیت ها را آشکار کند. از آن مهمتر اینکه چهره های وابسته به کانون های قدرت و ثروت حتی در شهرستان ها هم موفق نشدند به مجلس راه یابند. در واقع این طیف کمتر شناخته شده که سابقه ی سیاسی روشنی هم ندارد، صرفا می توانست به قیمت حذف برخی از طیفهای اصولگرای دیگر در بدنه ی جبهه ی متحد جایی برای خود بیابد؛ که اینطور هم شد. البته از همان ابتدا برخی طیف های جبهه متحد از حجم تبلیغاتی این «سهم سیاسی» ناخشنود بودند و این اتفاق را مآلا به ضرر کل جبهه می دانستند؛ که این پیش بینی هم تحقق یافت.

اکنون در حالیکه منتخبان مردم درصدد هستند با پرهیز از جنجال رسانه ای، لطمه های گذشته را جبران کنند، رسانه های وابسته به همین کانون های قدرت و ثروت – که کم هم نیستند- بی محابا به هر سو لگدپراکنی می کنند و خود را پیروز مطلق انتخابات می خوانند! هرچند کمی بالاتر یا پایینتر از همین اخبار، سوگواری خبری آنها از راه نیافتن مدیرانشان به مجلس نیز پیداست.


یکی از همین سایتهای خبری که مدیرش خود از راهیابی به مجلس بازمانده، صبح امروز –شنبه 16 اردیبهشت- درحالیکه هنوز شمارش آراء به پایان نرسیده بود، با لحنی عصبانی، از تعابیری چون «یاوه گویان» برای رقبای انتخاباتی استفاده و فاز جدید تفرقه افکنی میان اصولگرایان را آغاز کرد. سایت مذکور پیش از این نیز مکرراً با اخباری پرتنش سعی کرده بود از رقابت انتخاباتی جبهه متحد و جبهه پایداری سوءاستفاده کند و از آب گل آلود برای «سهم سیاسی» خود در لیست، ماهی بگیرد.

امیدوار بودیم با حذف «سهم سیاسی» کانون های قدرت و ثروت، در رفتار عصبانی این رسانه ها تغییری حاصل آید؛ بخصوص اینکه مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی روز نخست سال در حرم حضرت رضا علیه السلام نیز در خصوص رعایت اخلاق توسط سایتهای خبری تذکر دادند:«این رسانه‌هاى الکترونیکى و اینترنتى متأسفانه موجب شده است که افراد بى‌محابا علیه یکدیگر حرف بزنند، بد بگویند. باید از طرف مسئولین کشور براى این هم یک جورى تدبیر بشود. ولى عمده این است که خود ما مردم، خودمان را مقید کنیم به اخلاق اسلامى؛ خودمان را مقید کنیم به قانون.»

هنوز معلوم نیست که چهره های انقلابی جبهه ی متحد با چه استدلالی پذیرفتند که با «سهم سیاسی» ساکتین فتنه یکجا دیده شوند. به عبارتی جبهه ی متحد در این انتخابات غرامت چیزی را پرداخته است که از آن ناحیه هیچ چیز بدست نیاورده است.


انزوا و شکست کسانی که بدنه ی اجتماعی ندارند، با افزایش حجم روزنامه ها یا توسعه ی رسانه های الکترونیکی جبران نمی شود. اکنون به نظر می رسد عقلای جبهه متحد که دریافته اند کانون های قدرت و ثروت نفوذی در میان عموم مردم نداشته و حتی با تبلیغات میلیاردی بر اقبال عمومی به جبهه متحد اثر منفی داشته اند، جبران مافات کرده و جلوی تفرقه افکنی و بی اخلاقی سیاسی بعد از انتخابات را بگیرند.

فتنه ای که آینده ی اصولگرایی را تهدید می کند، سهم خواهی کانون های قدرت و ثروت است که فقط از مسیر تفرقه افکنی و تشنج آفرینی رسانه ای می گذرد.

منبع:سایت 598

 


+نوشته شده در دوشنبه 91/2/18ساعت 11:9 صبحتوسط شاهد | نظر